Parlant del Comissariat de Propaganda al magazin La Mira

Parlant del Comissariat de Propaganda al magazin La Mira

Un dels primers reportatges del flamant magazín La Mira està dedicat al protocol dels presidents de la Generalitat, des de Francesc Macià fins a Quim Torra.

Durant el període de la Guerra Civil, el “protocol com a eina de comunicació quedarà una mica més tocat, de fet per això ja hi haurà el Comissariat de Propaganda que portarà en Jaume Miravitlles, que farà la feina més de propaganda estricta per intentar mantenir la moral alta, i potser ja la imatge del president no és tan important i potser ja la imatge del president no és tan important, de fet veiem un president més vestit en cuir, amb abrics de cuir, més militar, amb boina, el veiem menys amb vestit”, assegura el professor Lluís Burillo.

 

En aquest sentit, explico a l’article que “Companys feia presència als actes protocol·laris més rellevants organitzats pel Comissariat, com ara inauguracions d’exposicions, però també assistia als actes de contingut més polític com les manifestacions, els mítings, els festivals de confraternitat o les trobades amb periodistes que organitzava el Comissariat”.

El president Companys al front d’Aragó

També esmento que un dels actes més rellevants organitzats pel Comissariat és la visita del president Companys al front d’Aragó. Es tractava d’una acció “en el marc d’una campanya que volia destacar la contribució de Catalunya a la guerra en un moment en què es feia palès el clima d’animadversió cap a la Generalitat i tot allò que feia. Companys va atansar-se fins a les primeres línies de foc, a 100 metres de l’enemic, segons les cròniques de l’època. Va visitar diverses poblacions i casernes, un camp d’aviació, va dinar amb alguns combatents, també va visitar un hospital de sang i va conversar amb alguns ferits. A les fotografies se’l veu acompanyat de Miravitlles, de la mateixa manera que avui dia veiem a la televisió els representants polítics acompanyats dels seus caps de premsa”.

 

El Comissariat de Propaganda, explico, “aplica diverses tècniques comunicatives i algunes d’elles pròpies de les Relacions Públiques”, amb una estratègia “multicanal” (publicacions, actes públics, una productora de cinema pròpia: Laya Films) i adreçada a tots els públics (combatents al front, dones a la rereguarda, nens, l’opinió pública republicana, l’opinió pública internacional).

 

“A les fotografies de Companys, se’l veu acompanyat de Miravitlles, de la mateixa manera que avui dia veiem a la televisió els representants polítics acompanyats dels seus caps de premsa

 

Pots llegir l’article sencer escrit per la periodista Elena Yeste Aquí

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *